O houbách

Diskuse a galerie

+ Přidat nový příspěvek

Seřazení podle vláken | Seřadit podle času | Pouze vlákna | Doporučené

Zobrazit kategorie:

Kvíz pro pátečníky

Fotobazar :-), 26.12.2015 19:57, Sley, (O fotografování)

V posledních dnech si doma připadám jako ve výkupně fotoaparátů
Ačkoliv jsem se před časem zařekl, že focení hub přenechám povolanějším, tak to ještě naposledy zkusím...
Ale potřebuju od Vás poradit...

Starší foťák, dobrá koupě,
Už vidím, jak kleknu k houbě...

A teď se předem strašně omlouvám, protože se nechci nikoho dotknout, ale ten rým se mi přímo nabízí, a to bych nebyl já...

Chci mít fotky do stránek,
Aspoň jako Vevánek
Poraďte mi, lidičky,
Jak s tím fotit houbičky?

Re: Fotobazar :-), 26.12.2015 21:23, Honzík(m), (O fotografování)

...zkus jestli víc peněz nedáš
s tímhle na Vevánka nemáš

Re: Fotobazar :-), 26.12.2015 22:15, Lawnmower, (O fotografování)

Přihodil bych ňákou stovku
a pořídil zrcadlovku.

Re: Re: Fotobazar :-), 27.12.2015 09:21, Sley, (O fotografování)

Nejsem Krejčíř ani Pitr,
Je to problém, přidat litr

Re: Re: Re: Fotobazar :-), 27.12.2015 20:31, Honzík(m), (O fotografování)

Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 19:43, alesjirsa(m), (O fotografování)

Ježíšek mi nečekaně k Vánocům nadělil nový fotoaparát Nikon COOLPIX L840 a dneska jsem ho poprvé vyzkoušel v terénu.
Hodně nastaveních je stejných jako u toho mého starého, takže to snad půjde, jenom si musím zvyknout nezapomínat sundavat kryt z objektivu, u toho starého jsem žádný sundavací kryt neměl.
Celkem to jde ...

Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 19:43, alesjirsa(m), (O fotografování)

... ale nacházím v takřka všech fotkách, které jsem nafotil, jednu chybu ...

Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 19:43, alesjirsa(m), (O fotografování)

... Všechny se mi zdají takové "rozsypané", obzvláště v pozadí, ale i trochu v objektu.

Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 19:43, alesjirsa(m), (O fotografování)

Zatím se s ním jen seznamuji, tak snad to bude stále lepší.

(Neví někdo prosím, co by to mohlo být ? Plodnice velké 1-3 mm, rostly na nějakém "fuj", výtrusy elipsoidní, 13-15 x 7.5, parafýzy zakončené malou hlavičkou, excipulum se skládalo z elipsoidních buněk. Něco z rodu Cheilymenia ?)

Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 20:19, Včelda, (O fotografování)

přesně jak píšeš, v detailech to není moc hezký... A fotils v maximálním rozlišení? Čekal bych, že když to bude na max a pak se hodně zmenší, že by to snad mohlo vypadat rozumně. Jestli to už je tak dělaný, tak to vážně není zrovna terno.

Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 20:33, alesjirsa(m), (O fotografování)

Myslíš to, jak tam je 16M, 8M, 4M ... ? Tak já jsem fotil na 16M* (i když ta hvězdička nevím, co tam znamená).

Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 20:37, basset(m), (O fotografování)

Možná to bude nevypnutou stabilizací při focené ze stativu, tedy pokud jsi to fotil ze stativu

Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 20:50, alesjirsa(m), (O fotografování)

Ano, fotil jsem to ze stativu, co je to ta stabilizace ?

Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 21:01, basset(m), (O fotografování)

Máš návod? Pokud ne, stáhni si ho na pro svůj foťák, je to na straně 101.
Stabilizace u Tvého foťáku je optická a provádí korekci vibrací fotoaparátu při focení. Všechny stabilizace tak nějak "zblbnou", pokud se fotí ze stativu. Neumí si poradit s klidovým stavem. Honzík by Ti o tom mohl vyprávět dlouhé a ještě delší story

Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 21:10, alesjirsa(m), (O fotografování)

Tak jsem to tedy vypnul, snad to pomůže, díky.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 21:15, basset(m), (O fotografování)

Pokud budeš fotit z ruky, tak to zase zapni. Pomáhá to při focení s delšími časy, říká se, že se v ruce nechá spolehlivě fotit 1/100, někdo udrží i lépe třeba 1/50, ale běžně se makro fotí s prioritou clony často i na několik sekund.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 21:18, Honzík(m), (O fotografování)

...nojo,jenže já měl "plovoucí objektiv" a ten se občas i trefil

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 22:04, léto, (O fotografování)

Na digimánie.cz je o tomhle fotoaparátu rozsáhlá recenze.Stálo by za to ji najít a přečíst si ji.Když jsem si pořídil zrcadlovku, tak mně právě takováhle recenze pomohla.Popisují ho jako makroborce.Taky jsem se díval do galarií na ukázkové snímky a dělá to parádní fotky.A taky jak říká Zdeno, chce to hodně zkoušet a trénovat.Po prvních pěti tisících fotek Ti to půjde samo Snad to s tou adresou není spam.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 21:48, karelzbrd(m), (O fotografování)

no, to by mohl být ten problém. Sice nevím, jak na to Basset kápnul... na exifu u Tvých fotek jsem viděl 0 informací, takže jsem se snažil, ale nebylo z čeho vycházet. Stabilizace prostě "tluče" do pevného podkladu, v tomhle případě do stativu a udělá opak - místo vyrovnání, dejme tomu třesu rukou, se rozbije o pevnost danou stativem a výsledkem je odezva v podobě zvýšení třesu o pevný podklad. Stabilizaci poprvé vymysleli pro tanky, aby udržely zaměřený cíl v průjezdu nerovným terénem, až pak to zakomponoval asi jako první výrobce Canon do svých foťáků. Funguje to tak, že otřesy vyrovnává foťák (někdy objektivy, tedy čočky) protiotřesy, aby prostě snímač zůstal ve stejné pozici proti motivu...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 22:00, basset(m), (O fotografování)

Měl jsem stejné potíže s objektivem se zapnutou stabilizací. Na displayi foťáku perfektní a cestou domu, jak říká Honzík, se to rozmazalo Taková fotka je jemně rozostřená a na počítači se nedá žádným způsobem doostřit.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 27.12.2015 13:53, vlk(m), (O fotografování)

...bassete, může tento problém se stabilizací nastat u šestistovky u klasickyho ,,seťáku,, 18-55...???...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 27.12.2015 15:10, Joska(m), (O fotografování)

Sorry, že do toho kecám dřív než basset, který trochu výš napsal: Všechny stabilizace tak nějak "zblbnou", pokud se fotí ze stativu. Neumí si poradit s klidovým stavem.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 27.12.2015 15:22, basset(m), (O fotografování)

600D nemá stabilizaci na těle. Pokud máš stabilizaci na objektivu, pak by jsi ji měl při focení ze stativu vypnout. Pokud máš stabilizaci na objektivu, měl by jsi tam mít dva přepínače, jeden na automatické / manuální ostření a druhý na stabilizaci On / Off.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 27.12.2015 19:42, vlk(m), (O fotografování)

...dikec za info...jsou tam dva...příště to prubnu s vypnutym...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 27.12.2015 21:44, basset(m), (O fotografování)

To není potřeba zkoušet, to je holá skutečnost bez jakýchkoli pochybností

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 27.12.2015 16:12, Zdeno(m), (O fotografování)

Jo, vzpomínám, zkouška z konstrukce tanků a popis fungování gyroskopu - to byl docela technický příběh a to se psal rok asi tak 1967...

Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 22:36, Tori(m), (O fotografování)

Něco okolo Cheilymenia granulata (syn. Coprobia gran.), velikost výtrusů i hlavaté parafýzy celkem sedí, nevýrazné chlupy taky. Nevím z hlavy, co tam je ještě za podobné druhy. Koukni na nahuby: odkaz.

Jinak u žlutěnek je potřeba podívat se i na chlupy (velikost, jestli se chlupy na okraji vs. ostatní liší i tvarem nebo jen délkou, jestli jsou přítomné hvězdovité chlupy a pokud jo tak jak jsou dlouhé jednotlivé "větve"). A bez LACB se u většiny druhů neobejdeš, většinou mají hodně jemnou ornamentiku, je potřeba barvit. Na zemi rostoucí žlutěnky se často dají zaměnit za oranžové plodnice kosmatek, odliší se spolehlivě jen reakcí výtrusů na kyselinu mléčnou (nebo LACB) - u žlutěnek se vnitřek výtrusu barví matně žlutě, u kosmatek zůstane bezbarvý (nebo světlemodrý).

Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 22:39, alesjirsa(m), (O fotografování)

Já si právě myslím, že chlupy tento druh vůbec neměl; přinejmenším jsem si jich v mikroskopu nevšiml. Na zemi to přímo nerostlo, spíš na nějakém hnoji nebo co to bylo za fuj. Jinak také nevím, za co by se to dalo zaměnit.

Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 21:23, alesjirsa(m), (O fotografování)

Ještě jsem se zastavil u té penízovky a zmikroskopoval ji:
Výtrusy elipsoidní, 7-9 x 5 µm.

Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 21:34, basset(m), (O fotografování)

V tom případě to je sametonohá, ta má právě tuto velikost výtrusů. Pružná má výtrusy větší až 12µm.

Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 21:41, alesjirsa(m), (O fotografování)

A může mít teda sametonožka kořenující třeň ?

Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 21:54, basset(m), (O fotografování)

Na nahuby.sk je řada mikroskopovaných sametonožek s kořenujícím třeněm

Re: Re: Re: Re: Re: Poprvé v terénu s novým fotoaparátem, 26.12.2015 21:55, alesjirsa(m), (O fotografování)

Dobře, díky.

Jedna maličká s měřítkem., 24.12.2015 13:52, Lawnmower, (O fotografování)

Pokusil jsem se o foto skupinky houbiček na kousku větve (asi habr).
Žebernatka maličká?

Re: Jedna maličká s měřítkem., 25.12.2015 19:30, b.gun(m), (O fotografování)

Já si myslím, že toto žebernatka nebude...

Re: Re: Jedna maličká s měřítkem., 25.12.2015 19:38, Patrik(m), (O fotografování)

Od oka bych typnul něco z okruhu Hemimycena...

Re: Re: Re: Jedna maličká s měřítkem., 25.12.2015 21:14, Patrik(m), (O fotografování)

Včil mě to trklo...to vypadá docela jako Mycena pseudopicta

Re: Re: Re: Re: Jedna maličká s měřítkem., 25.12.2015 21:47, basset(m), (O fotografování)

A co Tě trklo?
Helmovka malovaná vypadá přeci úplně jinak a dokonce ani neroste na dřevě, ale v trávě.

Re: Re: Re: Re: Re: Jedna maličká s měřítkem., 26.12.2015 10:18, Patrik(m), (O fotografování)

Pouze říkám, že mi ji to docela připomíná...navíc, když jsem projížděl myko atlas a hledal jeden druh helmovky tak ty fotky docela připomněli zrovna tady tuhle...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jedna maličká s měřítkem., 26.12.2015 16:28, Herčus, (O fotografování)

nějaká helmovka, ať už mycena, nebo hemimycena to je. Pseudopicta to není, ta jek již bylo napsáno roste jinde... mohla by to být třeba Mycena speirea, ale nemusela

fototest zonerů, 18.12.2015 16:01, Honzík(m), (O fotografování)

...zkusil jsem si pro zajímavost stejné zpracování snímku ve třech posledních zonerech.Nic jsem neořezával,nekoumal nad něčim super,prostě fotka se základní úpravou.Takže tohle je Z16...

Re: fototest zonerů, 18.12.2015 16:01, Honzík(m), (O fotografování)

...Z17.Trochu víc kontrastní,ve stínech horší,trochu živější barvy...

Re: fototest zonerů, 18.12.2015 16:01, Honzík(m), (O fotografování)

...Z18.Tady se o něco vylepšily jak stíny,tak "barvy"(nevim jestli je to správnej termín).Neni to tak zamlžený jako v Z16 a stíny taky trochu prokoukly.Neberte to jako finální zpracování,udělal bych to lépe,je to jen pro porovnání.No,a nevim co se stim stane při převodu na web...Ps: trochu se ty rozdíly převodem smázly,ale v těch stínech je to stále ještě vidět...

Pokus o studiové makro, 16.12.2015 20:47, TondazKralup(m), (O fotografování)

Tak jsem si dnes vyzkoušel nějaké makrofotky hlenek v teple domova.Nedopadlo to moc valně.Musím sehnat nějaký lepší materiál.Tohle je asi nějaká vlasatka.Velikost té kuličky je zhruba 0,5 mm.

Re: Pokus o studiové makro, 16.12.2015 20:49, TondazKralup(m), (O fotografování)

Tohle bude nějaká vápenatka,stejná velikost.

Re: Re: Pokus o studiové makro, 16.12.2015 21:09, chorcheee(m), (O fotografování)

To jsou podle mě pěkné fotky . I když chápu, že je lepší být skromný a čekat, zda někdo pochválí, než se vychválit (jak to dělám já) sám a pak to schytat . Jaká byla clona?

Re: Re: Re: Pokus o studiové makro, 16.12.2015 21:36, TondazKralup(m), (O fotografování)

No snažím se bejt sebekritickej,po pravdě mi ty fotky nepřipadaj úplně špatný,ale čekal jsem to lepší.V terénu se mi kolikrát povedly docela dobrý.A to tam fouká většinou vítr a další kazifoťáci..Je to asi tím umělým světlem a hlavně mi tam štve ten šum.Bude to tou clonou,dávám tam maximální, v tomhle případě 16.

Re: Re: Re: Re: Pokus o studiové makro, 16.12.2015 21:42, léto, (O fotografování)

Chorcheee má pravdu.Jsou to dobrý fotky, ale asi taky záleží jak je s tím spokojenej autor.Já u těch co jsem teď dával nejsem spokojenej s první a třetí.Zkoušel jsi to trochu odšumět v editoru?

Re: Re: Re: Re: Re: Pokus o studiové makro, 16.12.2015 21:49, TondazKralup(m), (O fotografování)

Jo zkoušel,ale moc to neumím.Chtělo by to víc si s tím vyhrát.Problém bude taky v tom,že mám pěkně zasviněnej snímač.Při maximální cloně se tam projeví každé zrnko prachu.Na víc ty dlouhý časy závěrky na kvalitě taky moc nepřidají.Měl jsem tam čas 5 vteřin.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokus o studiové makro, 16.12.2015 21:54, basset(m), (O fotografování)

To jsi fotil přes dva objektivy?

Re: Pokus o studiové makro, 16.12.2015 20:51, TondazKralup(m), (O fotografování)

Dodám ještě zmrzlého střevlíka.Takhle se orosil v bytě,když jsem ho přinesl z terénu.

Re: Re: Pokus o studiové makro, 17.12.2015 00:14, Kraken(m), (O fotografování)

Toníku, máš to opět dóóóst dobrý!

pařezník pozdní, 06.12.2015 14:21, Lawnmower, (O fotografování)

Včerejší nález pařezníku pozdního.
Nějak se zatím nemůžu sžít s novým objektivem, který mi vlastně přinese až Ježíšek. No nevím nevím. Možná že tahle fotka je už o něco lepší než mé minulé. Poradí někdo?

Re: pařezník pozdní, 06.12.2015 15:07, Zdeno(m), (O fotografování)

Buď vítán, tady máš možnost 300kB fotek a to musí být poznat. Fotka je standardní, pošli další...

Re: pařezník pozdní, 06.12.2015 15:42, Lawnmower, (O fotografování)

Tak teda ještě dřevnatku parohatou. Ta se moc nepovedla, ale vzhledem k malým rozměrům exempláře....

Re: Re: pařezník pozdní, 06.12.2015 19:18, Zdeno(m), (O fotografování)

Dle mne: kompozice dobrá, malá hloubka ostrosti, rušivé stéblo, zajímavé kapky, přes výhrady solidní fotka (vzhledem k malým rozměrům...). Napiš, jak a čím fotíš. Všichni jsme amatéři, ale snažíme si pomáhat na cestě per aspera ad astram...

Re: Re: Re: pařezník pozdní, 06.12.2015 19:49, Patrik(m), (O fotografování)

Trochu mě na fotce vadí to ve středu nezaostřené stroma, ale popravdě - dřevnatka parohatá není zas tak malá houba, vlastně je docela velká, ale mě se zatím taktéž nepovedla vyfotit podle mých představ. Fotí se špatně, hlavně auto ostření ji obvykle nechce zaostřit.

Re: Re: Re: Re: pařezník pozdní, 06.12.2015 19:59, Zdeno(m), (O fotografování)

Psal jsem přece malá hloubka ostrosti, některé plodnice jsou tím pádem neostré...

Re: Re: Re: Re: Re: pařezník pozdní, 06.12.2015 20:11, Lawnmower, (O fotografování)

No jo, s hloubkou ostrosti zápasím. Zas ale si myslím, že vše nemusí byt ostré. V makrofotografii je dosáhnutí velké hloubky ostrosti hodně obtížné, ne-li nemožné.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: pařezník pozdní, 06.12.2015 20:18, alesjirsa(m), (O fotografování)

Je to proto, že je ta prostřední blíž k objektivu, než ty napravo a nalevo, na které je normálně zaostřeno. Musíš fotit z té strany, kde budou všechny ve stejné rovině a pak je budeš mít všechny stejně ostré.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: pařezník pozdní, 06.12.2015 20:33, vevanek, (O fotografování)

Já jsem ta poslední, která by mohla radit s fotografováním. Ale, podle mého selského rozumu, bych zaostřila na tu nejbližší.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pařezník pozdní, 06.12.2015 21:12, Lawnmower, (O fotografování)

Dobře, tak teda ať je po tvém... Myslíš, že tahle je lepší? Já bych neřek. Ale...?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pařezník pozdní, 06.12.2015 21:44, vevanek, (O fotografování)

Mně se teda líbí víc. Na té první mi vadilo, že první pohled mi padl na rozmazaný střed.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pařezník pozdní, 06.12.2015 22:20, Zdeno(m), (O fotografování)

Ta přední plodnička je hezky ostrá, ale je dole rušivě useknutá...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pařezník pozdní, 07.12.2015 17:13, Lawnmower, (O fotografování)

Ano, zlatá pravda.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pařezník pozdní, 07.12.2015 16:36, alesjirsa(m), (O fotografování)

Je to lepší.

Úprava, 18.11.2015 23:17, léto, (O fotografování)

Když jsem začínal s fotografováním hub, zajímalo mě, jakým způsobem upravují fotky ostatní.Bohužel na žádném houbařském webu jsem nenašel sekci, jak na to.Proto jsem rád, že zde tahle škatulka začala existovat.Chtěl bych tedy prezentovat, jak při úpravách postupuju já.Doufám, že to někdo nepojme, jako doktrínu podle které se musí postupovat právě takto a ne jinak.Je to jenom můj navyklej technologickej postup a třeba se z toho někdo přiučí.Píšu to proto, že poslední fotku do jpegu jsem vyfotil tuším před skoro před dvěma léty a oblíbil jsem si RAW.Nikomu to nevnucuju.Jednoduše jinej kraj, jinej mRAW a panel rychlých úprav je úplně stejnej v obou formátech.
Začnu u fotoaparátu.Tím se stal po nehumánním utahování opasku Canon EOS 1100D.V různých diskusích o fotografii jsem se dočetl, že přidáváním kontrastu se zvýrazňuje detail (taky přepal) proto jsem s kontrastem v mínusu už v aparátu a přidávám v editoru.Totéž platí u tlumení světel a naopak u projasňování stínů se detail ztrácí.Takže v korekci expozice nefotím do -EV, ale na nulu, nebo pokud je to možné do +EV s mírným přepalem a v editoru ztlumím světla.Na obrázku není vidět.To dělám tlumením HDR světel.Ta ikonka hned vedle duhy pod histogramem.Zde jsou tedy vidět hodnoty, který tak nějak nejčastěji používám.Vyvážení bíle jsem nechal na automatu, jinak se dá vyvažovat kliknutím na kapátko a následným nabráním neutrální barvy na fotografii.Nejlíp bílé nebo šedé.Oříznul jsem.Kvůli retuším jsem nesytil ani neživil.Doostřil jsem na hodnotu 80 u síly efektu 1,6 na poloměru a práh jsem stáhl na nulu.
Dál už do editoru.








Re: Úprava, 18.11.2015 23:17, léto, (O fotografování)

Zdálo se mi, že list na klobouku sametonožky docela září a potřeboval by ztlumit světla.K lokálnímu tlumení jsem použil magnetické laso.Blbí je, že u tohoto nástroje se každá zatáčka musí měnit kliknutím myši, takže se člověk nakliká, než obrýsuje celej list dokud se čáry nespojí a neukáže se křížek s kolečkem.Pak se vše spojí dvojklikem na levé tlačítko myši a zobrazí se výběr.Dobrý je to dělat v měřítku 1:1.Pokud bych začal tlumit jenom s výběrem, začne tmavnout celá fotka.Je tedy nutné zobrazit masku.Kliknutím na ikonu maska se my otevřou možnosti.Vyberu normální.Maska se zobrazí oranžově.Pak můžu ztlumit světla.V tomhle případě na hodnotu -63.Lokálně se dá i doostřovat, nebo vlastně provádět jakoukoli úpravu.Pro úpravy klobouků hub používám výběrový štětec.Princip je stejný a je to jednodušší.Po té přepnu masku na nezobrazovat a výběr zruším tlačítkem esc.

Re: Úprava, 18.11.2015 23:17, léto, (O fotografování)

Retuše moc nezvládám.Tady jsem použil klonovací razítko.U tohoto nástroje je důležitej rozestup.Ten by se měl pohybovat na hodnotách 10-15.Pokud tam člověk nechce mít obrysy po klonování.Měřítko samozřejmě 1:1.Nevím jak u ostatních, ale mě se jeví jako optimální nastavení u rozmazání kolem 30% a u hustoty 50% a výš.Dál už jsem posunul živost na 118 a sytost na 106,ale to je individuální.Jenom pro zajímavost.Používám k focení objektiv Canon EF compact macro 50mm f/2,5.

Re: Úprava, 18.11.2015 23:17, léto, (O fotografování)

Tady je syrovej formát pro srovnání.

Re: Úprava, 18.11.2015 23:17, léto, (O fotografování)

A zde upravený výsledek.

Re: Re: Úprava, 19.11.2015 18:52, Zdeno(m), (O fotografování)

Léto budiž pochváleno...Zajímavý vhled do taktiky focení a zpracovávání fotek. Co uživatel, to jiný systém. Kacířsky dodávám, že původní kompozice sametonožek mne oslovila více.. Jsa IT blbem, nejsem schopen všechny ty nuance Tvého algoritmu vstřebat, intuitivně a empiricky jsem si vytvořil svůj postup...Společný máme zhruba foťák (já canon 450D...) a překvapivě zcela shodný makroobjektiv, který jsem již amortizoval do mínusu (jako ostatně vše, co se mi do pracek dostalo...). Osm let (koupen v USA) se na něm podepsalo, navíc měl vadný AF systém, což mi nevadí, protože zásadně pracuji v manuální verzi MF. Také teď fotím v RAWu, měl jsem problém, že fotky byly v maximální verzi jpeg (L) sotva čtyřmegové...RAW dává až patnáct a hned ho převádím do jpeg a jsem na osmi. Dále upravuji v zoneru a irfanu...

Ornamentika pro Aleše, 01.11.2015 22:56, Tori(m), (O fotografování)

Že sis dal práci s kvízem, tak jsem si konečně udělala čas na nějakou ukázku ornamentiky. ;) Beru to po řadách odshora, fotky ve vodě jsou (cca) v rovině středu výtrusu, fotky v LACB jsou v rovině o kousek pod horním povrchem výtrusu.

1. Tarzetta catinus (zvonkovka žlutavá) - hladké výtrusy. Je vidět, že linie tvořená povrchem výtrusu je všude stejnoměrně silná.

2. Scutellinia agg. scutellata (kosmatka z okruhu k. štítovité) - drobně bradavčitá ornamentika. Na fotce ve vodě je vidět, že ta "čára" je trochu nerovnoměrná, jako bych kreslila kaňkující fixou. To ukazuje na hodně nízkou ornamentiku (cca okolo 0,5-0,8 μ), v LACB jsou vidět pravidelné, občas propojené bradavičky. Bez obarvení by nebylo úplně jasné, jakou podobu ta ornamentika má, jestli jsou bradavičky samostatné nebo ne, pravidelně tvarované nebo ne.

3. Peziza limnaea (řasnatka mokřadní) - tady už je ornamentika vyšší, takže je i ve vodě (hlavně na pólech) vidět nějaké půlkulaté tvary. Jsou borci, kteří i z fotky ve vodě (zaostřené trochu nad střed výtrusu) rozeznají tvar ornamentiky. Já to bez obarvení neumím. V LACB je pak vidět nejdřív nedovyvinutou ornamentiku (samostatné bradavičky), které se postupně protahují a propojují do zakroucených hřbetů (předposlední fotka je cca finální podoba ornamentiky). Vedlejší efekt výraznější ornamentiky je, že to trochu komplikuje měření - když chceš měřit rozměry bez ornamentiky (což je preferovaný způsob), nezbývá občas než jen tipovat, kde končí stěna výtrusu a začíná ornamentika, hlavně u výtrusů s hrubou ornamentikou (např. Aleuria/Melastiza).

Re: Ornamentika pro Aleše, 02.11.2015 18:48, alesjirsa(m), (O fotografování)

Já se přiznám, že doteď jsem žil v domnění, že ornamentika výtrusů (tedy bradavčitost a já nevím, co všechno kromě hladkosti tam ještě patří) je to, co je uvnitř výtrusu, nikoli na povrchu. Takže děkuji za poučení.

Re: Re: Ornamentika pro Aleše, 02.11.2015 19:08, Patrik(m), (O fotografování)

Zajímavé, ale nejlépe jde vidět ornamentika na fotce z SEM (dal bych fotku, ale ještě jsem neměl čas zajít za tím panem Matýskem, co mě přes SEM mikroskopoval hovníka a kosmatku

Re: Re: Re: Ornamentika pro Aleše, 02.11.2015 21:55, Tori(m), (O fotografování)

Dobrý, tak až budu mít zbytečných x mega na SEM (a vedlejší byt, kam ho i s dalším příslušenstvím umístím), tak budu třeba dávat i takový fotky. Ale zatím to musíte přežít s těmahle, mikrák + nástavec + zrcadlovka.

Re: Re: Re: Re: Ornamentika pro Aleše, 03.11.2015 18:50, Patrik(m), (O fotografování)

Ale, dyť to je dobré, já třeba ještě ani mikroskop nemám, takže si vlastně oproti mě ve výhodě

Porovnání padesátek, 26.10.2015 01:19, chorcheee(m), (O fotografování)

Opět se hlásím po půlnoci (hlídám hadovku ),

během dne jsem si udělal porovnání základních objektivů (Helios 58/2 vs. Canon 50/1,8) k čemuž mne inspiroval TondazKralup.

Krom testu kresby s milimetrovým papírem (nedávám, nemám ještě vyhodnoceno a to už byste tu asi nepřežili ) mne zajímala hloubka ostrosti pro různé clony. Fotografoval jsem šikmo následující povedenou reklamní tabulku Kofoly. Zaostřeno bylo na konec šipky "svatbozpůsobovače". Poté jsem udělal výřezy, srovnal perspektivu a upravil na správný poměr stran (vyrovnáním perspektivy se obdélník tabulky splácne téměř do čtverečku). Následně jsem snímky spojil do jednoho obrázku, Vlevo je vždy Canon, vpravo Helios.

Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 14:37, basset(m), (O fotografování)

Asi před rokem a čtvrt jsem o hloubce ostrosti uváděl příspěvek o programu DOFMaster.
Existuje verze pro "chytré" telefony a tak ho lze mít stále sebou.

Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 01:19, chorcheee(m), (O fotografování)

První je maximální "díra" tedy clona ca 2.

Vlevo Canon EF 50 mm / F1,8.
Vpravo Helios 58 mm / F2

Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 01:19, chorcheee(m), (O fotografování)

Následuje clona 4

Vlevo Canon EF 50 mm / F1,8
Vpravo Helios 58 mm / F2

Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 01:19, chorcheee(m), (O fotografování)

Zde clona 8 a hloubka ostrosti už je mnohem vyšší.

Vlevo Canon EF 50 mm / F1,8
Vpravo Helios 58 mm / F2

Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 01:19, chorcheee(m), (O fotografování)

A nakonec maximální clona 16 (Canon má ještě 22, ale tam už není s čím srovnávat...)

Vlevo Canon EF 50 mm / F1,8
Vpravo Helios 58 mm / F2

Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 01:19, chorcheee(m), (O fotografování)

A zde ukázka jak vypadala scéna před úpravami (zde Canon na f22). Celkově Canon poskytuje nepatrně vyšší hloubku ostrosti. Zároveň však Helios "více zvětšuje". Fotografováno ve stejném uspořádání zabírala v případě Heliosu tabulka skoro celou výšku záběru, u Canona, jak je vidět z této fotografie, ještě dost zbývá. Nevím, zda to dělá jen těch 8 mm rozdílu nativní ohniskové vzdálennosti nebo má vliv i adaptér na Canon bajonet. Každopádně výsledky jsou velmi souměřitelné (a kdybych fotografoval tak, aby Helios i Canon poskytly stejně velkou scénu, byly by ještě podobnější.

Starý objektiv ze Zenitu se tedy prakticky vyrovná jednomu z nejlepších (ale také nejkompaktnějších a nejlevnějších) objektivů Canonu. Nutno však dodat, že vyrobit dobrý základní objektiv je mnohem jednodušší, než u širokých a dlouhých ohnisek. APS-C také díky crop factoru 1,6 nevyužívá celou plochu kresby objektivu, kterou by využil kinofilm nebo "full frame".



Canon EF 50 mm / F1,8 má hmotnost: 124 gramů a
Helios 58 mm / F2 má hmotnost: 300 gramů

Jinými slovy, pokud nemáte výbornou padesátku od Canona, je starý Helios s redukcí dobrou alternativou. V opačném případě však asi není moc důvod tahat do lesa více než dvakrát těžší kovový Helios . Dobrou noc.

Re: Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 04:17, Fanda, (O fotografování)

Tohle je dobré porovnání.

Re: Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 06:10, Honzík(m), (O fotografování)

...bez adaptéru by asi měl Helios lepší parametry

Re: Re: Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 06:33, Zdeno(m), (O fotografování)

Já mám EF 50mm/2,5, ale Compact Makro. K němu mezikroužky Kenko a mohu fotit špendlíkové hlavičky na vysokou clonu. Čas ovšem bývá v sekundách až do půl minuty. Focení detailů z ruky tedy není zrovna dobrý nápad, že.... Dnes předvedu použítí mezikroužků na pařezníkových miminech...

Re: Re: Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 08:12, Sley, (O fotografování)

Já jsem před lety moudře usoudil. že i kdybych si koupil jakejkoliv foťák s jakýmkoliv příslušenstvím, vrazil do toho třeba půl mega, tak stejně pořádnou fotku houby neudělám Holt, komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí...
Na druhou stranu, aspoň se s tím nemusím nějak nervovat, a prachy mohu využít rozumnějším způsobem

Re: Re: Re: Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 10:21, Habiby, (O fotografování)

tak tak nápodobně

Re: Re: Re: Re: Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 10:41, chorcheee(m), (O fotografování)

Ale, to se dá naučit. Komu není shůry dáno, nestane se třeba operním pěvcem. Ale naučit se průměrně fotografovat tak, jako je to k vidění na těchto stránkách, se snad dovede každý... Jen to chce o tom něco vědět a pak fotit a mazat, fotit a mazat...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 10:46, TondazKralup(m), (O fotografování)

Tak nějak...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 10:53, basset(m), (O fotografování)

.. používám občas i jiný postup u objektů, který se mi nelíbí na první pohled: nefotit a tudíž i pak ani není možné mazat

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 12:00, chorcheee(m), (O fotografování)

Jinak jsem si samozřejmě vědom, že toto není komplexní test, který by celkově podchytil vlastnosti objektivů (chování v protisvětle, chromatická aberace na silných kontrastech, vignetace, kresba v celé ploše a spousta dalších věcí se z toho nedá stanovovat...). Toto bylo jen takové moje hraní, jehož cílem bylo:

1/ dokázat si, že podobné objektivy za srovnatelných podmínek poskytují podobnou hloubku ostrosti (což je asi podobně objevný přístup, jako když jsme na učňáku ověřovali s několika multimetry v obvodu platnost Ohmova zákona ).

2/ Poskytnout vám praktickou ukázku toho, jaký má clona vliv na hloubku ostrosti u reálné scény

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 23:13, TondazKralup(m), (O fotografování)

No je vidět,že jsi opravdu hračička,ale hlavně mne fascinuje,že dokážeš věci dotáhnout do konce.Tady se s pokorou skláním.Já hlavně používám ten Helios na makro v kombinaci s mezikroužky.Nic jiného mi nezbývá jsem celkem švorcák,tak musím hledat různé levnější alternativy drahých makroobjektivů.Problém je,že se ten Helios nedá použít reverzně.Zkoušel jsem to a dělá to hrozné kraviny.Jinak se s tím dá dosáhnout slušného zvětšení a rozumných výsledků.Přidávám foto,je sice dost přesaturované,ale na tu bídu...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porovnání padesátek, 26.10.2015 14:04, Zdeno(m), (O fotografování)

Jo, mazat, to je deviza, když se to umí...

Večerní fotografování, 21.10.2015 19:43, TondazKralup(m), (O fotografování)

Při setkání na Hamru padla diskuse o fotografování večer čí v noci.Dnes jsem to byl zkusit v mé oblíbené rokli.Má to něco do sebe.Fotka je hlavně o světle.Nebyla sice úplná tma a taky mi tam chyběl Kryšot s kytarou.Vše jsem nasvěcoval obyčejnou baterkou,vyvážení bílé´=mráček.Kompozice dobrá,ale třeně trochu přepálené,no celek ujde.

Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 23:45, Honzík(m), (O fotografování)

...čim větší tma,tim to chce víc piv a hlasitější muziku

Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 19:45, TondazKralup(m), (O fotografování)

Hlíva hnízdovitá nevyšla nejhůř.Omlouvám se za ty poťamchané lupeny-trochu jsem aranžoval i když to nemám moc rád.

Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 19:50, basset(m), (O fotografování)

Krásná fotka - v zájmu věci je každý způsob provedení povolen

Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 19:49, TondazKralup(m), (O fotografování)

Tady to zátiší je typický příklad že je vždy něco za něco.Při zaostřování mě za zády kvičeli divočáci a měl jsem dost sevřenou onu zadní část těla.O to více jsem rozevřel dirku do objektivu,takže ty čepičatky nejsou nejostřejší.Měl jsem hlavně zaostřeno na ty helmovky.

Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 20:43, vevanek, (O fotografování)

Ty fotky ze tmy jsou zajímavé Ovšem mě by za tmy do lesa nikdo nedostal

Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 19:51, TondazKralup(m), (O fotografování)

tohle už jsem fotografoval v klidu.

Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 19:52, TondazKralup(m), (O fotografování)

No a rozloučím se chorošem smolonohým.Mějte se...

Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 20:03, basset(m), (O fotografování)

.. týýýýý brďo

Re: Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 20:15, karelzbrd(m), (O fotografování)

jo, hezký fotky, každý úlet je cesta někam. To nemyslím blbě, měl jsem období, že jsem fotil všechno (teda převážně les) z pozice Ferdy mravence, tedy takřka ze země. Prostě pohledy z jiného úhlu, za jiného osvětlení, je hledání té cesty - směru.

Re: Re: Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 20:45, TondazKralup(m), (O fotografování)

No od Tebe mne pochvala obvzlášť těší,protože vím,že jsi "pan" fotograf.No na vavřínech rozhodně neusnu,myslím,že jsem dost sebekritickej.Já jsem hlavně překvapenej tím,že se mě konečně podařilo dát tomu takovej barevnej ton,kterej se mi líbí.Nejlepší na tom je,že že to vlastně vyšlo samo,asi je to tím osvětlením.Nikdy se mi to nedařilo ani postprocesem,alespoň mám o čem přemýšlet.

Re: Re: Re: Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 21:05, karelzbrd(m), (O fotografování)

nebuď zbytečně skromnej, pánů a taky paní fotografickejch je tu habaděj a jak tak koukám a sleduji vývoj, taková Vevánek nejen mě za chvíli strčí do kapsy...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 22:06, vevanek, (O fotografování)

Pochvala od tebe, to je pocta, ale nepřechval mě Je fakt, že se mi s novým kompaktíkem lépe zaostřuje, ale protože nemám základy fotografování, tak vůbec nevím, co některé věci znamenají (např. AF) a pak nevím, jestli mám mít AF servo, souvislý AF ap. zapnuto nebo vypnuto

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 22:21, TondazKralup(m), (O fotografování)

Odpovím za kolegu AF je automatické zaostřování.

Re: Re: Re: Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 21:23, karelzbrd(m), (O fotografování)

postprocesing většinou blbě vyváženou bílou zcela nedohoní. Lepší je, jak píšeš, nastavit nějaký režim - "druh" osvětlení.

Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 20:19, Véna, (O fotografování)

Tondo, pěkné.

Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 20:21, alesjirsa(m), (O fotografování)

Choroš je obzvlášť parádní.

Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 22:22, TondazKralup(m), (O fotografování)

ale Ty to ani nepotřebuješ vědět,jsi fotografka od boha a tam na nějakém autofokusu vůbec nezáleží...

Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 22:57, Honzík(m), (O fotografování)

...pst.Ona ho zatím neumí použít.Tak ostří "rádoby manuálně".Což znamená že na displeji má stupnici a tam loví vzdálenost plusem a mínusem.Pro mne nepředstavitelné...

Re: Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 23:28, vevanek, (O fotografování)

Hele nežaluj, dělám, co umím. Až mi někdo ukáže, jak to dělat lépe a jednodušeji, tak budu jen ráda. Z toho návodu jsem jelen

Re: Re: Re: Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 23:48, Honzík(m), (O fotografování)

...jenom chválim.Já bych si s tim ani neškrt.Na návod se zkusim zejtra mrknout,teď jsem příšel z práce,dám ještě prcka a jdu hají

Re: Re: Re: Re: Večerní fotografování, 22.10.2015 00:04, Honzík(m), (O fotografování)

...na Megapixelu si najeď na svuj foťák a klikni na recenzi.Maj tam docela dobrou videorecenzi,to by mohlo pro začátek pomoct...

Re: Re: Re: Re: Re: Večerní fotografování, 22.10.2015 07:38, vevanek, (O fotografování)

Tak jsem si to, při ranní kávě, poslechla. Dozvěděla jsem se, stran toho ostření, že rychlejší je točit tím "kolečkem", než posunovat mačkáním nahoru a dolů. Takže zase pokrok ve znalosti foťáku

Re: Re: Re: Re: Re: Večerní fotografování, 22.10.2015 12:10, TondazKralup(m), (O fotografování)

Hele moc ji neraď,protože nás už takhle strká do kapsy.Za chvilku tady budeme za úplný amatéry

Re: Večerní fotografování, 21.10.2015 22:24, TondazKralup(m), (O fotografování)

nějak se mi to blbě zavěsilo.Měla to být reakce na dotaz Vevánka.


Zobrazovaný počet vláken: 10 20 30