O houbách

Určovna - poradna

Vložit nový dotaz


Našli jste houbu, kterou nedokážete určit? Nahrajte sem její obrázek a zkušení mykologové vám pomohou s jejím určením. Pozor, konzumujte jen takové houby, jejichž jedlostí jste si 100% jisti!

Seřazení podle vláken | Seřadit podle času | Pouze vlákna

Oranžůvka?, 16.08.2019 21:15, Blacha

Re: Oranžůvka?, 17.08.2019 18:20, alesjirsa(m)

Sírovec žlutooranžový (Laetiporus sulphureus).

HVĚZDOVKY, 16.08.2019 08:55, Roman

Na tyhle krasavice jsem narazil na severu Moravy. Nejsem si úplně jistý, ale měly by to být hvězdovky. Prosím o bližší určení. Díky.

Re: HVĚZDOVKY, 16.08.2019 12:03, alesjirsa(m)

Chtělo by to detailnější pohled, ale zdá se, že by to měla být hvězdovka brvitá (Geastrum fimbriatum).

Nějaká drobotina, 15.08.2019 22:09, vevanek

… na cestě mezi štěrkem, kolem smrkový les

Re: Nějaká drobotina, 15.08.2019 22:14, alesjirsa(m)

Čepičatka (Galerina sp. )

Nevím co sem mám napsat , 15.08.2019 19:02, Blacha

Dneska jsem našel pod dubem v Hostivařském lesoparku tyhle krasavce. Voní po houbách ale trochu zvláštně. Hořké nejsou. Na řezu zmodrají, ale jen na chvíli pak je řez jen jemně namodralý. Poradí někdo díky ahoj.

Re: Nevím co sem mám napsat , 15.08.2019 19:22, alesjirsa(m)

Z fotografie by to měl být hřib medotrpký (Caloboletus radicans), navzdory tomu, že píšete o absenci hořké chuti.

Re: Re: Nevím co sem mám napsat , 21.08.2019 22:36, basset(m)

Hořká chuť se může dostavit i po několika minutách po rozžvýkání. Každopádně se dostaví určitě při vaření.

Rudoušek uťatý, 14.08.2019 18:45, carinek

Dobrý den, jedná se opravdu o tuto houbu? Je mozná záměna za nějakou jedovatou? Rostla ve smíšeném lese, převážně smrky a modříny. Vůně příjemná, ale nepřijde mi violková.

Re: Rudoušek uťatý, 14.08.2019 18:46, carinek

Re: Rudoušek uťatý, 14.08.2019 18:46, carinek

Re: Re: Rudoušek uťatý, 14.08.2019 18:56, alesjirsa(m)

Je to pravděpodobně on, ale s naprostou jistotou to z fotek určit nedokážu.

Muchomůrka tygrovaná?, 14.08.2019 14:03, fishbet

Je to ona? Bylo jich kolem 10ti pohromadě v borovém lese. Je pravda, že je natolik jedovatá, že pokud bych ji dal do košíku k jiným houbám, musím vyhodit všechny, kterých se dotýkala? (v košíku jsem ji neměl, jen se ptám)

Re: Muchomůrka tygrovaná?, 14.08.2019 19:13, alesjirsa(m)

Ano, je to ona. To, že by jedlé houby tahle houba změnila na nejedlé pouze při pouhém dotknutí, je asi trochu přehnané, ale určitě by do košíku k jedlým houbám nebylo dobré ji dávat.

Závojenka lesklá nebo něco jiného?, 14.08.2019 07:14, Soňa.F.

Re: Závojenka lesklá nebo něco jiného?, 14.08.2019 07:14, Soňa.F.

Re: Re: Závojenka lesklá nebo něco jiného?, 14.08.2019 07:14, Soňa.F.

Re: Re: Re: Závojenka lesklá nebo něco jiného?, 14.08.2019 07:14, Soňa.F.

Re: Re: Re: Re: Závojenka lesklá nebo něco jiného?, 14.08.2019 19:14, alesjirsa(m)

Zajímavý nález. Závojenka to nejspíš je, Entoloma nitidum by neměla takhle šupinkatý klobouk. Nevím ale, o co přesně jde.

Re: Re: Re: Re: Re: Závojenka lesklá nebo něco jiného?, 14.08.2019 19:31, Soňa.F.

Na zahraničních webech jsem sem tam narazila na podobně (ne až tolik) šupinkatý klobouk. Dá se nějak zjistit jaký to je druh?

Re: Re: Re: Re: Re: Závojenka lesklá nebo něco jiného?, 15.08.2019 07:14, Soňa.F.

Pátrala jsem po netu. . . Co říkáte na Entoloma mougeotii? Sedí k přesně ní ta fialová barva (na mých fotkách odpovídá skutečnosti- hooodně sytá "anilinková" fialová) a hustota i barva lupenů, i ten šupinkatý klobouk. Zaujala mě ještě E. corvinum, ale ta má mnohem řidší lupeny.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Závojenka lesklá nebo něco jiného?, 15.08.2019 19:26, alesjirsa(m)

Entoloma mougeotii roste na nějakých přirozenějších travnatých stanovištích, Vaše fotka se zdá být z nějaké smrčiny. Závojenek je docela dost druhů, občas najdu nějakou zajímavou, ale ne vždy se mi podaří dopátrat se druhu.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Závojenka lesklá nebo něco jiného?, 15.08.2019 20:21, Soňa.F.

Ano, fotka je z okraje smrkového lesa, jenže jsem ji tam našla takto utrhnutou- možná spíš ukopnutou zvěří, nerostla tam. A travnatý okraj byl kousíček. Netuším bohužel kde rostla. Každopádně děkuji, uložím si ji jako Entoloma sp. .

Špičky, 12.08.2019 23:12, Kraken(m)

První mě napadla špička čeneková. Ale nečichal jsem k nim a mate mě ta narůžovělá barva kloboučků.

Re: Špičky, 13.08.2019 18:46, alesjirsa(m)

Já bych tu špičku česnekovou dal. Vůně by to potvrdila.

je to "máslák"?, 12.08.2019 19:05, advokamo

Dobrý večer!
Dnes jsme při procházce lesem našli pod duby tyto hřibovité houby. Na první pohled mě zaujalo poměrně neobvyklé zbarvení. Tváří se to jako kozák, ale s touhle barevnou kombinací jsem se u těchto druhů ještě nesetkal. Na řezu dužnina nejdříve červenající, potom až do tmavě hnědofialova.
Po prostudování atlasů a několika internetových stránek si myslím, že se jedná o kozáka dubového neboli žlutoporého neboli másláka.
Taky jsem se dočetl, že pokud je to on, tak je i poměrně vzácný a tak by bylo vhodné ho nesbírat, ale žena s dětmi byly rychlejší. Tož co už včíl. . .
Má otázka tedy zní:"Je to kozák dubový?"

Předem děkuji za reakce!

Re: je to "máslák"?, 12.08.2019 19:06, advokamo

ještě další foto k mému příspěvku

Re: je to "máslák"?, 12.08.2019 19:07, advokamo

dužnina

Re: je to "máslák"?, 12.08.2019 19:08, advokamo

dužnina po delší chvíli oxidace

Re: Re: je to "máslák"?, 14.08.2019 18:26, basset(m)

kozák dubový

Re: je to "máslák"?, 13.08.2019 18:48, alesjirsa(m)

Vypadá to, že se opravdu jedná o kozák dubový. Mohl bych se zeptat, z jaké oblasti ČR pochází nález ?

Re: Re: je to "máslák"?, 14.08.2019 01:30, advokamo

Našli jsme je v lese přibližně 4 km severně od centra Zlína.

Určení modrajícího hřibu, 12.08.2019 11:25, Soňa.F.

Prosím o pomoc s určením tohoto hřibu. Není to můj nález, měla ho v košíku mamka, já ho dostala do ruky až doma, tak se omlouvám za ořezání třeně a jen tyto fotky. . . Uvědomuji si, že je již oťapaný a omodralý. Mamka si myslela, když ho trhala, že je to kovář a na první pohled shora opravdu tak vypadá, jenže po otočení mě zarazily zcela žluté rourky. Hřib je velký, pevný, tvrdý jako kovář, chuť kyselá. Třeň je navíc část, než ztmavla- žlutý, hladý, bez vzorku. Napadla mě jedině modračka, ale modračky známe, rostou u nás a nejsou nikdy až takhle velké a v této velikosti by byla již dost měkká. Navíc nikdy u nás nerostou pod smrky, ale po okrajích cest, v trávě, pod duby. . . Navíc to nemodralo tak, jako modračka, jen tak decentně. Rostl ve vysokém lese, borovice, smrky, kyselé podloží (rostou zde lišky ametystové a friesovy, muchomůrky královské a bydly ostrošupinné. . . ) Jedná se o netypickou modračku nebo něco jinéhO? Předem děkuji.

Re: Určení modrajícího hřibu, 12.08.2019 11:26, Soňa.F.

Re: Re: Určení modrajícího hřibu, 12.08.2019 11:26, Soňa.F.

Re: Re: Re: Určení modrajícího hřibu, 12.08.2019 11:26, Soňa.F.

Re: Re: Re: Re: Určení modrajícího hřibu, 13.08.2019 18:49, alesjirsa(m)

Ta ekologie je podivná, ale také mně z fotky nic jiného nenapadá než hřib modračka.

Re: Re: Re: Re: Re: Určení modrajícího hřibu, 14.08.2019 07:17, Soňa.F.

Děkuji. Stále mi to ale vrtá v hlavě.


Zobrazovaný počet vláken: 10 20 30