O houbách

Diskuse a galerie

 

Seřazení podle vláken | Seřadit podle času | Pouze vlákna | Doporučené

Zobrazit celou diskusi

NPR Žofínský prales, 05.07.2016 22:19, chorcheee(m), (O přírodě)

Dobrý večer,

dnes jsem se vloupal do Národní přírodní rezervace Žofínský prales. Pokud by to zde vyvolalo vlnu nevole, zítra vysvětlím, proč z toho nemám výčitky svědomí (a snad to není tím, že svědomí nemám ).

Vytvořil jsem tam spoustu fotografií a našel nejspíše několik vzácných druhů. Ale ty moje stacky - víte jak je miluji - stojí hodně času. Přidám tedy později.

Dnes vložím jen kosmatku (snad to je ona), která se mi myslím celkem povedla, a která by mohla potěšit Tori. Exikát nemám - vzácně beru choroše, ale v NPR jsem tentokrát nebral téměř nic. Délku chlupů jsem schopen z fotografie + - spočítat. Hezký večer a dobrou noc!

Re: NPR Žofínský prales, 05.07.2016 22:29, chorcheee(m), (O přírodě)

Ještě jeden výřez. Jsem z Oly OM-D EM-5 nadšen! A jejich 16 MPx mi zcela stačí a dá se s tím kouzlit (no dobře, ten výřez je malý, takže ne zcela ostrý). Jejich pragmatismus je fakt plodný. Sony zrcadlovky i bezzrcadlovky jsou v mnohém lepší (Yohaness jednu používá a přidává nám pravidelně krásné fotografie). Ale co je platných 36 nebo 42 MPx, když je to na plnoformát nebo přinejmenším na APS-C (1,6x crop factor). Tedy:

1/ velmi malá hloubka ostrosti na danou kompozici (vzdálenost od objektu vs. ohnisková vzdálenost + clona).

2/ potřeba drahých a hmotných objektivů

3/ drahé a poměrně hmotné tělo

Přitom musím zdůraznit, že když před deseti, či možný více lety Olympus přišel s 3/4 formátem snímače (ca. 17 x 13 mm, polovina lineárního rozměru kinofilmu) nedával jsem mu naději. Dnes (tedy přesněji před asi 3 týdny) jsem se do něj zamiloval. A když ho/ji miluješ, není co řešit .

Re: Re: NPR Žofínský prales, 05.07.2016 23:47, Dano, (O přírodě)

Fotky perfekntí! Ale moc žluté!

Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 00:17, Včelda, (O přírodě)

jak píše Dano, jsou strašně moc žlutozelené... Jinak první je fajn, u toho výřezu už je to špatný

Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 09:02, Lawnmower, (O přírodě)

ad 1/ právě ten velký počet MPx by Ti umožnil zvětšit hloubku ostrosti a to tak, že bys byl dál od objektu a výsledný obraz bys ořízl, třeba na Tvých 16 MPx. Ovšem, krom makro fotografie a například krajinářské fotografie je malá hloubka ostrosti velmi žádaný výtvarný prvek.

ad 2/ objektivy třetích firem (např. Tamron), vyrábějí výborné makro objektivy za ceny nižší než pro Tvůj "OLY", navíc je, pokud chceš opravdu ušetřit, možno za několik málo stovek použít např. levné mezikroužky a přes redukci jednoduše použít jakýkoliv, př. M42 objektiv, kterých je k mání za ceny okolo 1000,- dost.

ad 3/ cena? copak je cca 30 000,- za poloviční čip málo? APS-C těla jsou v průměru o 1/3 levnější. Ano FF je drahý, ale je to prostě jinej level.

Jsou další věci, kterými MFT formát strádá, je to např chybějící optický hledáček, pomalejší autofokus, omezený počet objektivů, vysoká cena a horší výkon při špatných světelných podmínkách.

Jo a ten formát čipu není jak píšeš 3/4, ale 4/3, respektive Micro 4/3.

Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 10:08, basset(m), (O přírodě)

Ad 1) hloubka ostrosti není dána počtem MPx, ale ohniskovou vzdáleností, clonou a vzdáleností od objektu. Měl jsi patrně na mysli rozlišovací schopnost. I tak je např. 36MPx na FF přibližně shodné jako 24MPx na APS-C s crop faktorem 1,5 nebo 18 MPx na Micro 4/3 s crop faktorem cca 2.

Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 10:46, chorcheee(m), (O přírodě)

Ty barvy jsou asi zase posunuté. Až přestanu být líný, začnu používat manuální WB (cvaknu bílý papír jako neutrální standard, fotoaparát to samozřejmě umí).

Důležité ovšem je, že ta kosmatka opravdu byla žlutá (žádné tóny do červena)!

Jinak Lownmowerovo Ad 1: Myslím, že si tak nepomůžu. Větší vzdálenností hloubku ostrosti zvětším, ořezem zpátky zmenším (viz definice rozptylového kroužku).

Ad ad 2: I na Micro Four thirds (díky, 3/4 je blbost ) můžu přes redukce používat jiné objektivy včetně manuálních. I když zkušenosti s tím zatím nemám a připouštím, že míra spolupráce mezi tělem a objektivy může být horší (Oly si ta Zuika hejčká a nechce tam moc nikoho jiného pustit).

Ad ad 3 Já za OM-D EM-5 + Zuiko 12-50 mm/f 3,5 - 6,3 dal 12 350,- Jasně že nebudu kupovat předražený Mark II, když na focení hub mi nic nového nepřinese. Neposral jsem se přece v kině, ni? .

Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 11:28, Lawnmower, (O přírodě)

Aha, myslel jsem žes zakoupil: Olympus OM-D E-M5 Mark II. Omluva . V tom případě je investice správná a poměr cena/výkon sedí.
A ořezem hloubku ostrosti nezmenším.

Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 11:29, Tori(m), (O přírodě)

Kosmatka je pěkná, potěšila. Jinak žluté být můžou, i velmi bledé až bílé (obsah karotenoidů se může měnit podle okolních podmínek).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 12:08, basset(m), (O přírodě)

Čím více karotenoidů, tím větší "mrkváč"

Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 11:16, Lawnmower, (O přírodě)

Nééé, měl jsem na mysli, to co píšeš i ty (Basset), mimo jiné hloubka ostrosti závisí i na vzdálenosti od objektu. Jen, jseš li dál od objektu, hloubka ostrosti je větší a na obraze o větším množství obrazových bodů se dá realizovat výřez (např těch 16MPx). Obraz má pak větší hloubku ostrosti (než kdybys fotil při stejném těle na nižší počet MPx). To byla reakce na to, že by jako počet buněk na snímači nehrál roli. BTW, dneska se už vyrábí těla u FF DSLR 50MPX!
Prosím Tě, vysvětli mi ještě pojem "rozlišovací schopnost".

Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 11:46, chorcheee(m), (O přírodě)

Nesouhlasím. Na výřezu bude vadit i menší neostrost a tak vlastně hloubka ostrosti zas klesne. Řada lidí si představuje, že když je objekt v hloubce ostrosti, je perfektně ostrý. Ale takto není DOF (dept of field) definován. Ani nemůže - Při jakékoli odchylce od roviny zaostření ostrost klesá. A jaký pokles je pro nás ještě přijatelný si určíme definicí rozptylového kroužku. Až když jej máme zadefinovaný, můžeme z něj počítat hloubku ostrosti. Pokud budeme přísnější (menší akceptovaný rozptylový kroužek), bude i hloubka ostrosti menší a naopak. Takže vlastně hloubka ostrosti - ač to mnohé jistě překvapí - je subjektivní, nebo mírněji řečeno arbitrární veličina.

A rozlišovací schopnot vysvětlovat nebudu . Za 1/ nevím už v jaké souvislosti kdo použil a 2/ to je tak složité, že bych se do toho zamotal a vy vbyste mne nachytali .

Re: Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 11:54, chorcheee(m), (O přírodě)

Ještě se chci mírně ohradit vůči

"Jsou další věci, kterými MFT formát strádá, je to např chybějící optický hledáček, pomalejší autofokus, omezený počet objektivů, vysoká cena a horší výkon při špatných světelných podmínkách".

-Autofokus je označovaný za jeden z nejrychlejších
-optický hledáček nahrazuje velmi obstojný EVF hledáček (rozlišení i plynulost (framerate) mi vyhovují)). Mark II má pak ještě větší a s vyšším rozlišením (ale ty prachy za to nedám ).

- co míníš horším výkonem při špatných světelných podmínkách? Rychlost a přesnost autofokusu? Nebo ISO šum? Zrovna ten šum je úžasný (=užasně nízký). Třeba Canony 50D a 60D (APS-C) jsou na tom při vyšším ISO, napříč většímu snímači, jenoznačně hůř.

Co je naopak u této EM-5 (a vlastně v současnosti u celé řady OM-D) blbé je, že není moc na sportovní focení s kontinuálním AF a rychlým sekvenčním snímáním (EM-5 má například jen na kontrastu založený AF). Ale to mne netrápí.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 13:17, Lawnmower, (O přírodě)

Tak na autofokus sis oponoval na konci příspěvku sám:
"Co je naopak u této EM-5 (a vlastně v současnosti u celé řady OM-D) blbé je, že není moc na sportovní focení s kontinuálním AF a rychlým sekvenčním snímáním (EM-5 má například jen na kontrastu založený AF). Vždyť foťák se nepoužívá přeci jen na focení hub (makra, mikra, nana, co já vím). Ale používáme ho (alespoň já většinou) na focení jiných fotografických disciplin. Třeba s tvou velikostí čipu a světelností objektivu budeš mít velikej problém naopak budeš-li chtít docílit malé hloubky ostrosti.

Ano, horším výkonem při ŠSP myslím dig. šum a uvedená těla jsou už vzhledem k vývoji hodně stará, aneb kdo chvíli stál..... Samozřejmě souvisí o5 s hustotou buněk na snímači a ta je u Tvého aparátu vyšší, tedy 4/3 formát je více náchylný na vznik šumu než větší snímače. Zkus nějakej novej FF a dáš mi za pravdu, současné APS-C si taky nevedou špatně.

Ta rozlišovací schopnost, to nebylo na tebe.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 13:26, Lawnmower, (O přírodě)

Ano, DOF je určitě subjektivní pojem, ovšem ostrost objektivu, je pojem, kterej lze porovnávat (číselně) viz. MTF tabulky objektivů. Ale to už se odchylujeme.

Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 12:02, léto, (O přírodě)

Trochu jsem se v tom ztratil. Co se MPx týče, chápu to tak, že čím víc MPx tím víc mám prokreslenej detail, čím víc mám prokreslenej detail, tím větší je poměr stran, čím větší poměr stran, tím větší si můžu dovolit výřez bez ztráty detailu. Ovšem, čím víc MPx tím víc to potřebuje světla, čím víc světla tím víc šumu ve fotografii. Šum ale řeší procesor, takže k vytuněnýmu snímači je dobrý koupit foťák s odpovídajícím procesorem. Tamron pro Olympus neexistuje, nebo aspoň co já vím. To mám vyčtený a tak to chápu. Jinak souhlas s Tori a celkově Ti musím pochválit fotografie pořízený Olympusem. Jsou perfektní.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 12:41, chorcheee(m), (O přírodě)

Díky, ale perfektní nejsou.
Teprve se s ním učím. A hlavně na vyvážení bílé nemám moc barvocit (= je potřeba správně nastavit WB už při expozici, neb při dalších úpravách, ne že by to nešlo zachránit, ale je to obtížnější, zejména, pokud to člověk správně necítí).

Jinak na otázku nedokážu reagovat. Jak jsi do toho zamíchal ten poměr stran, jsem nějak mimo .

Re: Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 12:47, Lawnmower, (O přírodě)

Počet MPx s potřebou světla nesouvisí, to ne. S čím ovšem počet pixelů souvisí je digitální šum, respektive to souvisí s hustotou citlivých buněk na snímači.
Ano, Tamron pro uvedený Olympus není, ale to bylo uvedeno v reakci na vhodnost pořízení konkrétního aparátu a s tím související nedostupnost levnějších kvalitních objektivů.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 12:55, léto, (O přírodě)

Trochu s tím zápasím, ale dodám ještě tohle. Když už jsme u fotografování a byl zmíněnej šum a ISO tak pravda je taková, že při jakýmkoli zvýšení ISO citlivosti tam šum prostě je. Je to daň za digitální fotografii. Hromada fotografů se vyhýbá ISO vyšší než 1600 i na FF přístrojích. Trochu bych dával pozor na pochvalný recenze. Třeba první recenze na Canon 7D mark II byla, že šumí i při citlivosti ISO 100. To pak samozřejmě zmizelo. Dá to rozum. Pan výrobce si přeje prodávat a ne tratit kvůli kritikám. Mám z toho pocit, že ódy na nízkej šum, snímač 50 MPx a více, nebo jeden z nejrychlejších autofokusů, jsou jenom reklamní trik. Pravdu měl Basset, že ISO 6400 je mýtus a druhou pravdu máš Ty, na focení hub stačí bohatě i levnější aparát.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 13:15, basset(m), (O přírodě)

Včera zajímavý článek na Digineff Clona a ostrost.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 13:46, Lawnmower, (O přírodě)

To léto: No, částečně pravdu máš, ale podívej se na "nezávislé" testy ISO/šum na stránkách s recenzema.
Mám na mysli stránkách typu dpreview.com, photo.net.... Tam by asi gimmick v testech neprošel.

Re: Re: NPR Žofínský prales, 06.07.2016 13:38, Patrik(m), (O přírodě)

To může být zajímavé, jestli byla skutečně žlutá ...Žluté hymenium má např. S. erinaceus, padla tu zmínka o bílých kosmatkách, to jsou zase Scutellinia nivea. Chtělo by to zmikroskopovat...


Zobrazovaný počet vláken: 10 20 30