O houbách

Diskuse a galerie

 

Seřazení podle vláken | Seřadit podle času | Pouze vlákna | Doporučené

Zobrazit celou diskusi

Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 17:12, chorcheee(m), (O přírodě)

Dobré odpoledne,

já jsem zase posedlý 2 věcma (takže tady ani nezvládám nic dávat). 1/ jestli mě vezmou na PřF do Ústí nad Labem, kde jsem byl minulý čtvrtek na pohovoru (ještě se neozvali) a 2/ TÍM, co tu psal nedávno vlk. Dovolím si citovat:

"...doufám, že nemyslíš Trnku...tomuto se dá jen zasmát : „Pršet bude pravděpodobně méně často, ale o to vydatněji, takže je riziko, že voda v půdě nezůstane a odteče povrchově,“ obává se Trnka. Ten mimochodem dále upozornil, že pro stav krajiny nejsou důležité srážky, ale obsah vody v půdě. Sama kvalita krajiny je ohrožena tím, jak s ní člověk v posledních desetiletích zachází. „Extrémní sucho vystřídané přívalovými dešti a záplavami může statisticky vyrovnat „průměr“ běžných srážek, ale bude to jiné,“ říká Trnka...."

Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 17:19, chorcheee(m), (O přírodě)

Mohu se zeptat na váš názor k citátům prof. Trnky? Mě přijdou vcelku rozumné a logické. Ptal jsem se vlka hned, proč se jim, podle něho, "dá jen zasmát" a neodpověděl. Přijde mi, že vlk nemá rád lidi, kteří jsou 1/ ctižádostiví a 2/ vidí Svět trochu víc vědecky.

Prof. Trnka má asi tolik roků co já a již je profesor (o dva stupně výše než já...a já jsem navíc bez práce), takže já mu samozřejmě také závidím (a říkám mu rychlokvaška ). Ale musím uznat, že to je spíše můj problém, že jsem si - díky nezvládání svých emocí - skoro vše vždy pokazil. Jinak odborně a i sociálně je Mirek Trnka asi dost na úrovni a myslím si, že je to i celkem slušný člověk (což u chytrých lidí není zdaleka pravidlem!). Ale uznávám, že ho znám jen povrchně...

Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 19:21, Honzík(m), (O přírodě)

...jelikož znám pár farmářů a starých zemědělců,tak trochu Vlka chápu.Oni svým zdravým selským rozumem vědí o půdě své ...Jinak samozřejmě nemám nic proti prof.Trnkovi...

Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 19:31, chorcheee(m), (O přírodě)

Tak ale to Trnka právě píše - že nejde jen o to kolik naprší, ale taky kam a kdy...

Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 19:34, karelzbrd(m), (O přírodě)

Trnka má pravdu, když se podíváte do statistik, zjistíte, že vody spadne v průměru stejně, ale stejně jsou sucha. Čím to asi je, prostě srážky nejsou stejnoměrněji ROZLOŽENY, ale spadnou třeba najednou, což je problém - půda je při průtrži nevsákne, za chvíli je sucho, přičemž může být lokální povodeň. Stačí vnímat okolí a zapnout mozek

Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 19:43, Zdeno(m), (O přírodě)

Vlkovo hodnoceni mi k němu nesedí a nevím, proč ty silné výhrady. Každý si tady píšeme svůj příběh a máme svůj styl. Přijde mi, že selský rozum více používá pan profesor a vysoké vzdělání je mu prostředkem relevantních soudů...Nijak nezpochybňuji dlouholetou zkušenost lidí, kteří jsou s přírodou a rodnou hroudou spjati, ale pohled odborníka je přece jen verifikován na jiném levelu...

Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 19:35, Martin(m), (O přírodě)

Prof. Trnku neznám, ale s tou citací souhlasím. Onehdá jsem byl na konferenci Voda v krajině, kde byla prezentována studie o malém a velkém vodním cyklu, kdy ten velký spočíval v dalekém transportu vody do míst s její vyšší kumulací (řeky, jezera, moře), zde se rodí vysoká oblačnost, přinášející masivní srážkové systémy, které vodu nesou hluboko do vnitrozemí, kde ji vyklopí (je evidentní, že toto si zakoušíme relativně často). Problém je, že takový příval rychle steče a putuje zrychleně opět do vzdálenějších míst s vyšší kumulací vody. Malý, pro naše klima a biotopy důležitější, cyklus je specifický pro pahorkatiny a podhůří. Voda prší v četných deštících nedaleko míst, kde došlo k odparu, protože pochází z nízké oblačnosti tlačené vyššími proudy blíže k zemi. Malý cyklus tedy obrací vodu častěji, je, pravda, dotován i velkým cyklem, ale voda z něj se tak rychle nevytrácí. Problém je ale v tom, že naší zemědělskou činností a zástavbou - a tím ohřátím povrchu, které podporuje teplé stoupavé proudy (př. srážkový stín nad Českým Středohořím nebo Jižní Moravou), a které pak odnesou podstatnou část oblačnosti malého cyklu výše a následně sekundárně i dále - jsme malý cyklus na mnoha místech prakticky zlikvidovali. Z horských ochlazovacích zón jasou úzké pásy kulturních smrčin s výraznou podporou odvodu vody do vodních toků a z míst, v nichž dříve docházelo k přirozené akumulaci vody na ploše máme řepkové lány a odkanalizované průmyslové zóny a silnice.... suma sumárum, toto jsme dokázali během posledního desetiletí velmi zintenzivnit, takže to můžeme, dík blahé paměti, velmi krásně vydedukovat.

Ještě dodám: najdi někde termosnímky Třeboňské pánve a třeba chomutovska, myslím, že to pak bude celkem jasné. No a já se půjdu těšit na nedělní přívaláček, mám rád, když živly bouří!

Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 19:38, Martin(m), (O přírodě)

Jo, a nelituj se furt! Tak jsi magor, no... alespoň jsi tu vejšku dodělal, já se nepřenesl přes blábolení některých vyučujících, takže teď jen čekám, až vylezu tak vysoko, abych mohl nahlédnout přes hřebeny pohoří vlastní důstojnosti a třeba si řeknu, že to snesu a někdy si to dodělám. Momentálně se ale přes toto nedostanu...tedy např přes to, že mě o třetinu mladší doktorand pochválí, že přemýšlím o tom, jak zdůvodnit, jestli je zrnožravý mravenec pasoucí se predátor nebo ne...

Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 19:49, Zdeno(m), (O přírodě)

Jedním z možných řešením traumat je racionalizace. Je-li doplněna sdílením v přátelském prostředí, může fungovat psychoterapeuticky...Předvádíte to oba...

Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 19:40, karelzbrd(m), (O přírodě)

také souhlas, vidíte kolem sebe, jen kolik plochy je asfalt, beton, stavba - z toho plyne při prudším dešti lokální průser v podobě záplav a následuje sucho, třebaže hodně napršelo. Půda má menší schopnost vsakovat v důsledku průšvihů z hnojením, pěstováním některých plodin atd. Velkými lány voda proteče, na rozdíl od travních porostů a také lesů blízkých původnímu složení

Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 19:56, Martin(m), (O přírodě)

Jo, to jsem ve svém výlevu vynechal ...Krom stoupavých proudů ta voda taky rychle odtéká! A pak, že jsme se z průserů normalizace poučíli! Velký kulový! Jen jsme schopni dohlédnout, kam to povede, ale proč řešit nějaký širší kontext, když současné generaci blaho neubere a pro ty následující se přeci nějaké řešení najde, tak kam kvačit?

Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 20:18, Patrik(m), (O přírodě)

Zajímavá diskuze

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 20:28, Zdeno(m), (O přírodě)

A z ní mám radost...Jsem rád, že se tady sešli kreativní uživatelé, kteří posouvají úroveň výše...Není to jistě náhodou a vždy jsem tvrdil, že dobří půjdou za kvalitou...Každý ovšem musí začít od sebe...

Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 20:24, chorcheee(m), (O přírodě)

To jsem rád, že se mnou s půdní vodou souhlasíte. A jak jste poznali, že se furt lituji? Vždyť zde přec píšu jen tolik, že jsem vůl, což je z mnoha pohledů pravda a nikoli sebelítost . Ale jistě jsou zde také dva možné vývody:

1/ že se fakt lituji a je to čitelné mezi řádky
2/ že klamu tělem, protože takto sebekritičtí k sobě být ostatní nedovedou...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 20:30, Zdeno(m), (O přírodě)

3/ nečtu po sobě...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 20:31, Martin(m), (O přírodě)

¨...zajímavá paralela: mám 11 letou dceru, proti níž se celý svět spikl a nikdo jí nerozumí, rodiče, učitelka ve škole, učitelka v houslích....

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 20:36, Zdeno(m), (O přírodě)

V tom věku to brzy přejde a laskaví a citlivě vnímající rodiče pomohou změnit znaménko a polaritu...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 20:34, chorcheee(m), (O přírodě)

No, ale opravdu: mně vážně přijde fantastické, když někdo na sebe dokáže přiznat hrozné věci. Hlavně sám před sebou. Před ostatníma to už je otázka, jak a kde je na místě...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 20:37, Zdeno(m), (O přírodě)

Sám před sebou nemá dostatečný efekt...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 20:40, chorcheee(m), (O přírodě)

Zdeno, já dnes nekvízuji, tak si tu můžeme dopisovat, ju?. Já nerozumím, co znamená "nečtu po sobě". Unikla mi nějaká logika? (Pokud máš na mysli, že tam po mě zůstal překlep či hrubka, naštveš mne ).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 20:47, chorcheee(m), (O přírodě)

Martin: Paranoia je velký průšvih hodně inteligentních lidí (hlavně autistů, ale nejen jich). Je asi problémem, ale zároveň prerekvizitou neotřelosti...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 20:53, karelzbrd(m), (O přírodě)

už tu píšete pro mnohé včetně mě "marťanštinou", třebaže tomu rozumím, ale sám bych to z voleje nesepsal...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 20:56, karelzbrd(m), (O přírodě)

vedle lupenitých, třeňů, výtrusů a fujtajblů hodně vysoká laťka.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 21:25, Martin(m), (O přírodě)

...hmmm, já v tom spíše čtu nedostatek sebereflexe, u dítěte v pořádku, dospělý si to už ale musí uvědomit... to je o mě, ale snad jsem alespoň na správné cestě, už vím, kde ti ostatní dělají chybu ;-)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 22:10, Zdeno(m), (O přírodě)

Stupeń sebereflexe je parametr zralosti osobnosti a její imunitní odolnosti vůči problémům...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 07.06.2015 07:47, Zdeno(m), (O přírodě)

Jo, prerekvizita neotřelosti, to je sousloví k patentování...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 21:52, Zdeno(m), (O přírodě)

To ne chorcheeé, ale zřejmě vytěsňuješ (další způsob řešení náročných situací...) realitu a stylizuješ se do role, ze které pak těžko unikáš...Kdo si přečte něco Tvých na informace o Tobě bohatých příspěvků, složí si tak nějak tu mozaiku...Mne třeba zaujala Tvoje verze odchodu z CzechGlobe a zvědavě si představuji, jak by příběh viděl ten ředitel...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 05.06.2015 23:17, chorcheee(m), (O přírodě)

Zdeno, posílám na mail dokument, který jsem si při té příležitosti vytvořil z naší vzájemné korespondence, dopisů, "ředitelských výnosů" a pod. Pokud Tě opravdu můj odchod zajímá, prosím o pročtení...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 06.06.2015 00:06, Kraken(m), (O přírodě)

Zajímavé čtení!
Chorchee, taky mě napadlo, že za 3/nečtu po sobě... jako Zdena: CzechGlobe - ústav, kde jsem byl nemorálně a protiprávně zlikvidován psychopatickým ředitelem. Už při přečtení těch řádek jsem ti chtěl poslat soukromou zprávu jako před časem ty mě...
Ale koukám, že mi nějak unikla tvá odpověď Zdenovi, třeba mi taky přepošleš ten E-mail...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 06.06.2015 07:12, Zdeno(m), (O přírodě)

Právě ho studuji...

Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 06.06.2015 19:57, Zdeno(m), (O přírodě)

i já miluji bouřky, blesky a vodu...Díky za zasvěcený výklad koloběhu vody...

Re: Re: Re: Re: Ad Prof. Trnka, 06.06.2015 19:59, Zdeno(m), (O přírodě)

Koloběh Tvého červeného piva ovšem už skončil...Dnešní den na zahradě byl k jeho konzumaci jak stvořený. Bylo dobré, díky...


Zobrazovaný počet vláken: 10 20 30